nedeľa 10. júla 2016

OSTROV BICYKLOV, NORDSEE INSEL JUIST


Myslím, že som objavila raj pre milovníkov bicyklov! Vrátane mňa samozrejme. Našla som ostrov Juist. Na tomto ostrove žije približne 1800 ľudí a väčšiu časť roka niekoľkonásobne viac turistov. Okrem toho nejaké tie tulene, kone, obrovské zajace a kopec mne neznámych vtákov. No a na každého človeka na ostrove, je tu jeden bicykel. Na miestnych cestách a uliciach som ich videla viac, ako kedykoľvek predtým. Skutočne, na bicykli tu jazdí skoro každý.


Pre turistov je to dobrá atrakcia, no  a pre miestnych, okrem konských záprahov, jediný spôsob dopravy. Nejazdia tu totiž žiadne autá. Teda až na dve, elektrické, ktoré majú poštári a sanitka. Je to ekologické a napokon, ostrov by ste za deň prešli po celej dĺžke niekoľkokrát aj pešo, autá tu jednoducho nepotrebujú.


Obchodníci s bicyklami majú o prácu postarané, i keď je ich na tak malom ostrove hneď niekoľko. Je to žiadanejšia dovolenková položka, ako niekde v teplých krajinách nafukovačky alebo zmrzlina.  Len doteraz som narátala 4 požičovne týchto dvojkolesových dopravných prostriedkov. A tiež obchod, kde si môžete bicykel kúpiť, keby ste si ho nechceli požičiavať, čo sa však dočasným obyvateľom veľmi neoplatí. Cena v požičovni sa počíta na hodinu a nie je vysoká a  pokiaľ chcete po ostrove jazdiť deň, týždeň alebo dlhšie, táto hodinová sadzba sa znižuje. To je dobrá správa  hlavne pre mňa, keďže tu plánujem zopár mesiacov ostať. Okrem toho tu bežne v drogérii či supermarkete nájdete veci  ako pršiplášť na bicykel, zvončeky, košíky, tašky a podobne.


No a čo je na tom všetkom úplne najlepšie ? Bicykel si môžete voľne nechať na ulici, nikto vám ho nevezme. K tomu požičanému, síce dostanete kľúčik, no nič sa nestane, aj keby ste náhodou nevedeli ako ho používať. (To sa mi samozrejme stalo a i keď sme na túto komplikovanú úlohu boli dve hlavy, zamknúť sa nám ho podarilo až po inštruktáži majiteľa) Maximálne vám ho presunú na druhú stranu cesty, aby mohol prejsť smetiarsky povoz. Áno, aj smetiari tu chodia na koňoch. Len pozor, treba si zapamätať, ktorý z toho množstva bicyklov na  ulici je váš.


A ak si stále neviete predstaviť ako to na takom bicyklovom ostrove vyzerá, spravila som pre vás video-prehliadku, mierne roztrasenú a mobilom točenú, ale  priamo zo sedadla. Bicykel som si požičala, zatiaľ len tak na skúšku, no určite si nejaký zaobstarám na dlhšie. Akurát budem potrebovať trochu menší, teda ak taký na moje vreckové vydanie vôbec existuje.





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára